Hur skapas fysisk aktivitet?

Ja, då måste man krypa till korset här. Det är verkligen dåligt av mig att inte skriva något på över två månader. Ju längre tid det går desto sämre mår man och nu tillslut måste jag göra något åt det.

Jag är tillbaka i Norrköping och hos SVEMO (svenska motorcykel- och snöskoterförbundet) igen. Denna gång är det lite varmare, det uppskattas då man nu faktiskt (förlåt mig Malmö) kan se hur vacker staden är.

Nå, väl här igen beslöt jag mig för att det var en superb möjlighet att ta upp min konditionsträning och få igen rutinen. I området där jag bor ligger ett helt fantastiskt grönområde som lämpar sig utmärkt för sådan här typ av spontanidrott. En stig som löper längs strömmen i Norrköping, man ser fåglar, höga träd rabatter med blommor, barn som leker och hundar som springer omkring.


Platsen känns lite som en verklighetsflykt, eller ett break i vardagen. Här får jag en skön naturupplevelse samtidigt som jag håller kroppen i trim, en kombination som gör att jag mer än gärna ger mig ut och springer igen, och igen, och igen. Denna vecka har jag varit ute fem gånger. Bara tanken att få springa bland doften av blommorna och ljudet av vattnet gör att jag längtar tillbaka.


Idag är det ökade hälsoproblemet en fara för framtiden och ett problem som idrotten förväntas ta hand om. Ett problem som kan motverkas med fysisk aktivitet. Vad är det då som bidrar till att göra en befolkning mer fysiskt aktiv?

Dels vilar det på individen själv. Vad har jag för intressen, hur gammal är jag, vad har jag för livsstil och vilken inspiration driver mig? Den fysiska aktiviteten är också till stor mängd beroende av de yttre omständigheterna så som närhet till platser eller anläggningar, förekomster av idrottsföreningar, hur mycket tid jag har att förfoga över till träning, tillgänglighet samt kostnads frågor. De yttre faktorerna kan man reflektera över, en del utgör hinder andra skapar gynnsammare förutsättningar för fysisk aktivitet. Ett motionsspår kan på det sättet stimulera till spontanidrott medan buller och föroreningar kan motverka densamma.


Man måste uttrycka tvivel om hur de som har makten prioriterar miljöer för breddidrott idag? Det är viktigt att lyfta fram breddidrottens behov därför att det visat sig att satsningar på breddidrott inte besitter hög prioritet i dagens Sverige. Detta trots att dessa miljöer är positivt värderade av allmänheten.


Denna typ av intresse är svagt representerade i politiken trots att det berör så många människor.

Jag har inte ett behov av att gå till ett gym. Jag har inte lust att vara med i en fotbollsförening och träna på fasta tider och behöva bli mätt i form av olika resultat, uttagningar osv. Jag vill bara kunna ta mina löparskor ge mig ut i parken och få vara fri. Träna när jag vill och hur jag vill, ensam. Där jag kan få min dos av verklighetsflykt innan nästa tenta ska lämnas in.

Riksidrottsförbundets målsättning "idrott för alla" kräver insikt och satsningar och en organisering för att goda miljöer för fysisk aktivitet och hälsa ska förbli eller skapas.


För mer info:  Peter Schantz - "Idrotten och Miljön"

Detta var bara ett ytligt inlägg i den här debatten, jag lovar mer nu när jag väl är tillbaka igen, så håll till godo.

Foto: Jeppe Gustavsson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0