E-sport? Är det idrott?

Okej, nu är vi tillbaka till verkligheten igen. Välkomna till 2009.

Idag har vi diskuterat fenomenet med E-sport, vad är det och kan man klassa det som en sport/idrott överhuvudtaget som förtjänar stöd och legetimitet ifrån riksidrottsförbundet? Problematiken med detta är först och främst den frågan vi jobbar mest med: Vad är idrott? Vad vi än må anse om e-sport så måste problemet kring definitionen av idrott besvaras eller på något sätt lösas för att diskutera kring E-sporten.

Jag har enkelt använt mig utav Riksidrottsförbundets (RF) egen definition av idrott som: fysisk aktivitet som vi utför för att kunna ha roligt, må bra och prestera mera. Idrotten består i former av träning, lek, tävling och uppvisning.

Ja det krävs en viss fysisk kapacitet för att utöva finmotorik framför datorn X antal timmar om dagen. De som utövar E-sport började antagligen för det var roligt som så många andra utövare inom idrotten. E-sportens utövare vill självklart bli bättre, utvecklas och komma till nästa level, steg, rang, bana etc. Även E-sporten består av olika former som träning och tävling. E-sporten uppfyller alltså dessa "krav" men är ändå nekad utav RF och jag vill även påstå att den är nekad i vårt svenska samhälle. Kanske är det just av den anledningen som de arbetar hårt för att bli godkända inom RF - Idrottsrörelsen - en av Sveriges största folkrörelser, just för att bli accepterade i samhället?

Jag ställer mig varken för eller emot E-sport och kan själv tycka ämnet vara väldigt komplicerat. Jag har själv aldrig fastnat i dator/tv-spelsvärlden men med tanke på teknologins extrema framfart handlar nog E-sportens accepterande i samhället om tradition och generation. E-sportens utövare är väldigt unga och de som sitter på makten är 40-50talister och många har antagligen aldrig försökt förstå sig på den yngre generationens spelutveckling.

Ett annat argument som samtidigt kommer fram är fritiden. På malmöhögskola finns det precis som idrottsvetenskap även fritidsvetenskap. Skulle E-sporten nöja sig med att vara en "fritidssyssla" istället? Eller om E-sporten får komma in i RF ska andra "idrotter" som shack även få ta del utav statens bidrag på 2 miljarderkronor om året? Hur har RF valt att stötta och tala för en sport som exempelvis "Casting". Tills idag visste jag inte vad det var, tydligen är det en sport där man tränar för att kasta med ett spö. Utgångspunkten är att bli en bättre fiskare men nu finns det även i tävlingsform. När blev jakt en sport?  Var drar man gränsen och vem är det som ska få lov att definiera idrott? E-sport är svaret på den nya teknologins och samhällets framväxt. Att försöka ha ett öppet sinne till nya saker är inte alltid negativt. I Sverige är det uppskattningsvis drygt två miljoner som spelar och det är nästan lika stort sett till utövare som vår "älskade" föreningsidrott.

Detta är väldigt kortfattat omkring problematiken och mina tankar kring E-sport men man måste börja någonstans för att försöka förstå sig på saker i livet =)
För den som vill läsa och fördjupa sig mer i problematiken rekomenderar jag att klicka in här---> http://www.idrottsforum.org/articles/thiborg/thiborg061101.html 



Nu när jag är tillbaka efter all decemberjulkaos så kommer uppdateringarna att ske mycket oftare igen. Må gott och kom tillbaka snart.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Ulrika!



Kul initiativ och roligt att du skriver. Bra skrivet om eSport. Lycka till med de fortsatta studieerna och bloggen. Vi ses.



/Jesper

2009-02-26 @ 16:04:14
Postat av: andreas shades westman

först vill jag bara säga att jag är mycket insatt i ämnet e-sport och vill bara påpeka att e-sport är ingen idrott. e-sport kan vara en sport men absolut ingen idrott.

kolla in min blogg där finns mycket mat nyttigt med mer. tjo

2009-03-22 @ 22:23:27
URL: http://metrobloggen.se/espel
Postat av: Smsa Låna

Hej! Jag har själv funderat på att börja blogga här. Varför har du valt att blogga här och inte någon annanstans?

2011-07-20 @ 05:31:26
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0