Sport and the City

- Jaha så du pluggar du, kul vad läser du då?
- Idrottsvetenskap
-Jasså så du ska bli idrottslärare?

Hmm nej det ska jag inte hade jag nu haft den önskan om att jobba på en mellanstadieskola med 13åringar och försöka inspirera dem till att hoppa bock och sparka på en boll så hade jag antagligen läst idrottslärarutbildningen. Nu är det faktiskt så jag läser idrottsvetenskap. En liten skillnad. Men orden kanske förvirrar er? Det kanske är så att många inte ens reflekterar över de två ordens olika betydelse, utan bara hör ordet idrott. Och studerar man idrott så är det för att bli idrottslärare, visst?!

Tro det eller ej men nu avslöjar jag, det finns faktiskt någonting bakom den idrotten som bara syns i media eller den vi upplever och har upplevt i skolan. Det existerar inte endast fotbollssuperhjältar, lyckliga segrare, gråtande förlorare och allt annat som media matar oss med. Idrotten handlar om så mycket mer, exempelvis historia, barnidrott, sportjournalistik, idrotten och relationen till miljö, genus och etnicitet, globaliseringen. Ja listan kan göras lång och det är bara exempel på olika ämnen som kommer att belysas här.

Vår "ledstjärna och förebild" Tomas Peterson Sveriges förste professor i idrottsvetenskap sa till oss på vår första föreläsning "tänk er ett samhälle utan idrotten och föreställ er sedan idrotten utan ett samhälle".
Idrott är ingen betydande pusselbit som måste finnas till för att samhället ska existera. Men däremot speglar idrotten det samhälle vi lever i och kan därför inte existera utan det.

Jag anser det vara av största vikt att folk öppnar ögonen för idrottens dunkla vråer och låter ljuset lysa på de problemområden som existerar inom idrottsvärlden. De flesta av oss har någon form av relation till idrotten därför är min blogg superb för att alla kan på olika sätt relatera till sina egna idrottserfarenheter och till livet i samhället. Det är dags att folk blir mer medvetna i en värld där alla bloggar handlar om BlondinBellas nya outfit, vilket smink man ska välja i höst eller hur Malmö FF ska träna inför nästa säsong.

Jag lovar intressant läsning med olika perspektiv och djupa analyser, Stay Tuned

Kommentarer
Postat av: filippa



You go girl! Ska bli intressant att läsa dina analyser :)

2008-12-09 @ 19:07:07
Postat av: Ollie

coolish! detta kommer ge mig inspiration fram till julafton, lätt =)



2008-12-09 @ 23:38:25
URL: http://ollie.blogg.se/
Postat av: Björn Thorén

Läs min blogg - jag har kommenterat ditt första inlägg.



Må gott!

Nalle

2008-12-11 @ 03:09:32
URL: http://bjornthoren.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0