Framtiden för en idrottsvetare

Jag får ofta frågan ”vad blir man då?” när jag presenterar att jag läser idrottsvetenskap. Många gånger har jag lust att svara ”vet inte” men det är inte ett speciellt tillfredställande svar för många och främst inte för mig själv. Självklart är det en fråga jag många gånger under min utbildning klurat på, speciellt nu när det inte är långt kvar till examen.


Det idrottsvetenskapliga programmet i Malmö hade sin första kull våren 2002 och innefattar ett grundläggande år
varpå man sedan väljer tre olika inriktningar Idrott och ledarskap, idrottens management eller idrott och samhälle. Själva samhällsinriktningen måste jag påpeka är unik och finns endast här i Malmö (plus att det är den inriktningen jag själv går, såklart). När jag gjorde mitt val av utbildning visste jag att 1. Jag vill plugga idrott och 2. Men utan att behöva bli idrottslärare. Mitt sinne var öppet och jag visste inte alls vad jag skulle kunna förvänta mig av utbildningen.


Igår (27/1- 2010) hölls ett kvalitetsråd omkring utbildningen tillsammans med några studenter, programansvariga och företrädare för olika organisationer bl.a. en klubbchef, en företrädare från utbildningsförvaltningen i Malmö och en fritidskonsulent från Lomma kommun m.fl. Den stora frågan till dem var alltså på vilket sätt gör idrottsvetenskapsstudenterna skillnad och vad behövs ändras eller behållas? Vilka kompetenser är det som faktiskt efterfrågas inom idrottsorganisationernas arbetsmarknad?


Svaren var flera och många gånger väldigt skilda. De svar som luskades fram på kompetenser som efterfrågas var:

  • Konsten att själv kunna skapa nätverk och bygga relationer = Nyckeln till framgång
  • Att vårda den hobby man har jämte utbildningen
  • Använda de teoretiska kunskaper som man lär sig på utbildningen
  • Att tro på sig själv och våga följa sina drömmar
  • Ta chansen – genom att ”hoppa på tåget” leder det till självinsikt och personlig utveckling
  • Att ha ödmjukhet inför relationer
  • Våga ta plats – göra intryck
  • Kunskaper om projektledning.


Alla dessa kompetenser utom den sist nämnda rör inte utbildningen i sig, de handlar mer om hur man är som person och vilken inställning man väljer att ha till olika jobb och människor. Vilken slutsats ska man dra av det här? Är det vidare nödvändigt med en utbildning som idrottsvetenskap eller räcker det med ens tidigare personliga erfarenheter inom idrotten kompletterat med de ovanstående värderingarna och en projektledningskurs för att få ett jobb inom idrottsfältet? Det togs upp att värderingar och arbetssätt från idrotten ska implementeras inom näringslivet där ett behov av målfokusering och motivation finns.


Jag trodde att själva programmet fanns till för att idrotten i Sverige är i stort behov av förändring? Detta diskuterades ej eftersom studenterna ju uppmanades att vara ödmjuka inför organisationer och personer och ej vilja ”förändra” för mycket. Jo tack det låter precis som det konservativa Idrotts-Sverige alltid låtit. Mitt mål med min utbildning är inte att fortsätta jobba med idrott på ett sätt som man alltid gjort, jag vill förändra, röra om i grytan skapa debatt. Idrottsvetenskap i Malmö har många gånger fått kritik för att vara för ”idrottskritiska” men jag ser inte detta som negativt. Jag älskar idrotten just därför är jag kritisk då den inte alla gånger håller vad den lovar eller ser ut som den ska. Hur ska utbildningen nu ställa sig i frågan om att förändra programmet efter vad aktörerna efterfrågar eller förändra programmet så att studenterna faktiskt har kunskaper och kraft att förändra Idrotts-Sverige?


Kommentarer
Postat av: Flipmode

Jag tror att du eventuellt kan ha misstolkat dem något..

De allmäna råden de gav var för i stort sett alla nyutexaminerade studenter. Det är viktigt, och särskilt inom idrottsrelaterade organisationer som har en hel del anställda utan akademisk utbildning, att ha respekt för folks erfarenheter inom yrket. Det är aldrig populärt att komma in i en organisation och inte vara ödmjuk. Att sitta på den Akademiska piedseldalen och titta ner på folk.

De sa även att juridik och ekonomifrågor är där de har de stora utmaningarna : just det vi inom management studerar som mest.

Många av företagen/organisationerna hade haft studenter inom de olika inriktningarna som de var mycket nöjda med och dessa hade både kritiserat, utvärderat, och använt de teoretiska

kunskaper utbildningen givit dem. Att tänka på några av de råd du angav måste alla som vill klättra i karriärstegen göra.

2010-01-28 @ 19:44:32
Postat av: Johan

Hej Ulrika!

Jag hade tänkt läsa detta programmet nu till hösten men jag vetifan vad man kan bli? Är det ett program som är mycket bredd och då det gäller att ta mycket egna initiativ efter utbildningen? /förvirrad

2011-04-15 @ 22:32:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0