Dagens rubrik

Nu när jag gått på mammaledighet från skolan har min morfar så snällt gett mig två månader av sydsvenskan. Det första jag gör är ju självklart att slå upp sportsidorna för att se om det finns något som är värt att analysera kring, idag fick jag napp.

Vi börjar med friidrottsförbundet som i ett öppet brev attackerar RF. Attacken grundas i att friidrotten anser sig vara försummade när det gäller fördelningen av elitstödet. Förbundet ska under 00-talet tilldelats sammanlagt 700 00kr. Detta menar man är alldeles för lite då den ökade konkurrensen självklart ställer högre krav på satsningar.
De investeringar som gjorts för att kunna matcha konkurrenterna inkluderar tränarutveckling, elitidrottsskola, kravanalyser för alla grenar plus en rad andra aktiviteter för eliten.  Nu ställer de därför kravet om en tydlig och öppen redovisning gällande fördelningskriterierna.


I brevet trycker man hårt på hur friidrottseliten genom sina framgångar underhållit det svenska folket. Vidare skriver de att under en säsong är det mer än 300 individer som klär på sig sina landslagsdräkter för att representera sitt land i internationell konkurrens. Ja det är idrott vi talar om, nej det handlar inte om några tappra soldater som ska kriga för sitt land, eller är det precis det det gör? Friidrottsförbundet får sina elitidrottare att framstå som ett specialteam – supersoldater vilka ska ut och slåss för vår status inom idrottsvärlden. Är idrott numera den främsta krigsföringen mellan länder och är detta i så fall okej? Pengarna vilka staten skänker till idrotten är väl främst avsedd att gynna breddidrotten då RF;s uppdrag till staten är att fostra goda medborgare och främja en god folkhälsa. Varför ska vi skattebetalare stå för elitidrottens verksamhet? Ett syfte staten kan ha med elitidrotten är att den inspirerar många till att börja idrotta eller våga drömma. Så med den tanken är det väl okej att eliten får en del av statens bidrag?


En mjukstart med ett litet inlägg mest för att fräscha upp bloggen som legat på is länge nu, under min ledighet ska jag bli en fantastisk bloggare (nyårslöfte) och ge er en massa spännande reflektioner kring idrotten så håll till godo.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0