Hur svårt kan det va?

Tillbaka i Malmö igen, här skiner solen, Fantastiskt!

Jag har under min tid hos SVEMO som sagt arbetat med motorsport och miljöfrågor där jag nu gått igenom ca. 10 års protokoll och material om miljöarbetet och jag börjar undra, hur svårt kan det va?

Attityden och kulturen inom motorsporten är så stark att efter flera års arbete från förbundetssida står man fortfarande kvar och stampar på samma fläck. Ett frågetecken, är det dåligt jobb från förbundet eller bryr sig förarna helt enkelt inte? Ska det gå så långt att man ger startförbud och drar in domarlicenser för att folk ska göra det som står skrivet i tävlings reglementet och i tilläggsreglerna? Om man börja straffa blir det ändå fel för då förrstår utövarna inte varför man har reglerna.

En kommentar som uppkom vid en träning, då man påpekade för tränaren att dens förare inte använde marksskydd/miljömatta under motorcykeln var, "men den behövs bara under tävling". Då har man inte fatta syftet med varför SVEMO så desperat vill att alla ska använda miljömattor.

Enligt Miljöbalken klassas en fast motorcykelbana som miljöfarlig verksamhet och då gäller andra lagar utanför idrottens "gränser". Följer man inte dessa kan det gå så illa att banan blir stängd och klubbens styrelse står som ansvariga och blir straffade. Krävs det verkligen så mycket för att förstå att det inte är så smart att låta en hoj stå och droppa olja, bensin och andra giftiga ämnen ner i backen? Eller? Jag får det inte att gå ihop, det kan väl inte vara bara jag som känner så?

Missförstå mig rätt jag älskar motorsporten därför gör den här frågan mig så upprörd. Detta handlar om motorsportens överlevnad. Miljöfrågan kan tillsist leda till en avgörande politisk fråga där sporten riskerar att åka ur Riksidrottsförbundet.

Som en jurist på Naturvårdsverket sa till mig " Att jobba med miljöfrågor inom motorsporten måste vara som att sälja glass till en eskimå".  JA så kalla mig miljöaktivist, själv kallar jag mig för motorsportens skyddsängel ;-)

Peace out, njut av värmen och solen och motorcykelsäsongen


Foto: Max Olsson
Miljöfrågan får bläää av utövarna....

Kommentarer
Postat av: bloggare på icedaniel.se

Behöver verkligen motorsporten Riksidrottsförbundet ?

2009-06-21 @ 18:47:42
URL: http://www.icedaniel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0