Va! Finns det snö i Norrköping?

Blev chokad när tåget kom längre och längre bort från mitt älskade Malmö. Helt plötsligt lyste snön vit överallt och jag som inte har en ordentlig vinterjacka. Så naiv man kan vara och tro att vädret är det samma i Malmö som i Norrköping. Men nu sitter jag här i ett litet arbetsrum med eget skrivbord och allt. För er som inte fattat grejen så är jag på praktik, eller VFT som det så fint heter (Verksamhets Förlagd Tid). Jag har då fått äran att praktisera hos SVEMO - Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet.


Hitintills känns det väldigt spännande, har i princip fria händer att arbeta och undersöka det som fascinerar mig. På Malmö högskola så ska utbildningen alltid genomsyras utav tre perspektiv; Genus, Mångfald och Miljö. De två första perspektiven är väl genom tjatade och bearbetade på olika sätt medans jag känner att miljöperspektivet aldrig tas riktigt på allvar. Detta beror till en viss del på att det inte finns någon speciell forskning att ta på inom fältet idrott och miljö. Så vad är mer perfekt än att då få praktisera på ett motorsportsförbund och få engagera sig i miljöfrågan, två kontraster. Det jag arbetat med tills nu är att kartlägga lite hur arbetet med miljön ser ut generellt och inom idrotten, vad har gjorts, vad vill man göra, vad finns det för möjligheter och på vilket sätt ska man kunna genomföra det? Hur ska man få idrottsföreningar att positivt arbeta med miljöfrågor?


Just att ställa krav på idrottsrörelsen kan kännas lite problematisk eftersom jag anser att idrottsrörelsen har splittrats. Å ena sidan finns det gamla folkrörelseidealet och den ideella eldsjälskraften. Å andra sidan i takt med globalisering, kommersialisering och teknikens utveckling har folk varken tid eller utbildningen som krävs för att fatta beslut inom idrottsföreningar. Idrotten har redan kravet om folkhälsa, läran om demokrati, öppenhet och tillgänglighet för alla. Dessa kan givetvis diskuteras huruvida de uppfylls eller ej. Men problemet blir om man kan ställa mer krav så som idrottens organisation ser ut idag? Självklart tycker ju jag att man ska det, men vad blir priset, och kommer någon att bry sig?

Miljöfrågan är här och nu, vi kan inte blunda för den längre.


På måndag vänder jag tillbaka efter mitt besök tillsamans med SVEMO på Bosön i Stockholm och rapporterar hur en arbetsdag ser ut i ett Motorcykelförbund (och snöskoterförbund, glöm inte dem...)






SM i Karlskoga 2005 (Regnrace) Foto: Claes Flodqvist 2005


Kommentarer
Postat av: Klara

Intressant sida du har! Jag har kollat igenom några av dina andra inlägg och jag gillar vad jag ser :).

2011-07-11 @ 08:14:16
URL: http://gravidforsakring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0