"Topp & Talang" - Den svenska motorsportens framtid

Ja eftersom det var kallt i Norrköping så är det ju självklart ännu kallare i Stockholm. En enkel Malmöit som jag själv har föga vetskap om hur man hanterar dessa låga temperaturer. De enda gångerna jag rört mig utomhus idag har varit mellan hotellrummet och idrottsanläggningen. Just nu ligger jag raklång i bäddsoffan på hotellet helt slut efter en långlivad dag med aktiviteter och tester på Bosön.


Jag är här tillsammans med min praktik plats SVEMO (Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet). SVEMO har valt att göra en elitsatsning som heter "Topp & Talang" för aktiva mellan 16-25 år. Satsningen är framtagen för att höja kunskapsnivån och träningskulturen hos utövarna. Förarna är indelade i tre olika grupper; brons, silver och guld.


Personer som själv aldrig varit aktiva inom motorsporten eller testat köra hoj kan ha oerhört svårt att inse hur motorsporten kan benämnas som en idrott och vara en del av Riksidrottsförbundet (RF). Åtskilliga anser att en maskin gör jobbet och därför är motorsport inte en "riktig" idrott, inte äkta.


SVEMO jobbar nu genom satsningen "Topp & Talang" hårt med marknadsföring utav motorsporten och för att få Svenska förare konkurrenskraftiga i internationella sammanhang. Många som kör motorcykel, och jag kommer även ihåg då när jag körde, har ingen kännedom om träningslära eller hur man tränar för att prestera på hojen. Man vet inte hur kroppen fungerar, ofta har man samlat på sig många skador då det smäller flitigt och hårt när man kraschar och vurpar omkull. Detta gör att flera förare med "talang" är begränsade i sin utveckling.


Idag har jag kunnat följa Bronsgruppen som varit sysselsatta med rörelseanalyser, maxpulstester, rörlighetsträning, spänst och snabbhet. Det man omedelbart kan se är att vi hojåkare inte är speciellt rörliga eller drillar vår spänst (min var superdålig, måste tränas).  Att SVEMO har bestämt sig för att ta detta initiativ, slagit upp ögonen och insett att nu måste något utföras annars så kommer våra svenska framtidshopp inom motorsporten dö ut eller flytta utomlands, är väldigt positivt. Och det är absolut avgörande anser jag då svensk motorsport inte syns eller hörs på något ställe om man inte själv befinner sig i motorbubblan.


Imorgon får vi besök av Polar (de som tillverkar pulsklockor) och ska få teoretisk och praktisk genomgång utav pulsbaserad konditionsträning. Kommer bli superspännande. Så än så länge är jag lycklig och nöjd med min praktik ;)

Bilder från helgen kommer att läggas upp inom kort, så ni kan få en "sneak peak" på våra nya vassa idrottsstjärnor





Hur ska man få förarna att träna prestationsinriktat utanför banan??
Jag och Jerry Lindén nöjda med vår prestation på SM i Linköping 2005


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0